المسئولية المجتمعية في المتاحف: دراسة حالة لمتحف الفن الإسلامي والمتحف القبطي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ مساعد - قسم الارشاد السياحي، كلية السياحة والفنادق، جامعة مدينة السادات

المستخلص

ملخص البحث
في الآونة الأخيرة أصبح من الضروري قيام المؤسسات المختلفة بتطبيق أنشطة وممارسات المسئولية المجتمعية، لكي تقوم بدورها المجتمعي نحو الارتقاء بالمجتمع وتحقيق الرفاهية والازدهار لكافة أطرافه، وبالتالي تصبح مؤسسات مسئولة مجتمعيًا، وهو ما يعود بالنفع عليها ويساهم في تحسين الصورة الذهنية لها ويساعد على زيادة قدرتها التنافسية، وتعد المتاحف من المؤسسات الثقافية والتعليمية التي أصبح لزامًا عليها القيام بتطبيق أنشطة المسئولية المجتمعية، نظرا لمساهمتها الفعالة في تحقيق العديد من المزايا للمتاحف وكذلك العاملين بها بالإضافة إلى أفراد المجتمع المحيط، ولذلك تهدف هذه الدراسة إلى وصف الوضع الحالي لتطبيق المسئولية المجتمعية بكل من المتحف القبطي ومتحف الإسلامي بالقاهرة باعتبارهما من أوائل المتاحف المصرية التي تبنت استخدام آليات محددة لعملية تطبيقها، وقد تم الاعتماد على المنهجية النوعية لجمع البيانات والمعلومات، حيث تم اجراء مقابلات شخصية مع العاملين بكلا المتحفين، وقد كشفت نتائج الدراسة الميدانية أن أنشطة المسئولية المجتمعية يتم تطبيقها بشكل كبير وفعال بكل من متحف الفن الإسلامي والمتحف القبطي، كما توصلت الدراسة إلى العديد من المزايا التي تعود على المتاحف جراء تبنيها لتنفيذ ممارسات المسئولية المجتمعية، هذا إلى جانب القاء الضوء على التحديات التي تواجه عملية تطبيقها في المتاحف، وقد انتهت الدراسة إلى تقديم مجموعة من المقترحات التي تساهم في تعزيز عملية تطبيق المسئولية المجتمعية في المتاحف.
 
Recently, it has become necessary for various institutions to implement social responsibility activities and practices in order to achieve their social role in improving society as well as developing the surrounding environment, thus becoming socially responsible institutions. Museums are among the cultural and educational institutions that have become in dire need of applying social responsibility activities due to the many benefits they gain, such as enhancing their mental image and supporting their competitiveness, in addition to achieving several other benefits for museum employees, visitors, and other community members. Therefore, this study aims to describe the current situation of implementing social responsibility in both Museum of Islamic Art and the Coptic Museum, as they are among the first Egyptian museums to adopt the use of specific mechanisms in applying activities of social responsibility. Based on a qualitative methodology, the primary data has been collected using semi-structured interviews with the representatives and employees of both museums. The findings of the field study revealed that social responsibility activities are widely and effectively implemented in both the Museum of Islamic Art and the Coptic Museum. The study also showed many advantages of social responsibility, in addition to shedding light on the challenges facing the process of applying it in museums. Finally, the study presented some recommendations that contribute to enhancing the process of applying social responsibility in museums.
 
 

الكلمات الرئيسية