THE EFFECT OF TOURIST GUIDES' JOB SATISFACTION TO ENHANCE THE QUALITY OF TOURISM SERVICES: WORK OBSTACLES AS A MEDIATOR

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Professor in Tourist Guidance Department Faculty of Tourism & Hotels, Alexandria University

2 Assistant Professor in Tourist Guidance Department, High Institute of Tourism and Hotels in Alexandria (EGOTH)

3 Lecturer in Tourism Studies Department, High Institute of Tourism and Hotels in Alexandria (EGOTH)

4 Lecturer in Tourism Studies Department, Faculty of Tourism & Hotels, Alexandria University

المستخلص

Due to the important role played by the tourist guide in the promotion and development of the tourism industry, as well as the paucity of research on the subject of tourist guides' job satisfaction and how they might enhance the quality of tourism services they offer. The purpose of this study was to look at the relationship between the aspects of service quality improvement offered by tourist guides and their job satisfaction as an independent variable. work Obstacles act as a mediator in this interaction. A random sample of 343 tour guides was chosen to meet this goal. An electronic questionnaire was designed and distributed to the sample through Google Forms. The validity and reliability of the questionnaire variables were tested. Descriptive statistics, such as mean, standard deviation, frequencies, and percentages, were used to describe the demographic variables of the sample and the main study variables. Structural equation modelling (SEM) was employed to test the study model and hypotheses using SPSS V26 and AMOS V25.
The study found a positive impact of job satisfaction among tourist guides on both work obstacles and the quality of Tourism services provided by the guides. It also revealed that work obstacles act as a mediator between job satisfaction of tourist guides and the improvement of service quality provided by them, indicating that work obstacles have the ability to explain the relationship between job satisfaction of tourist guides and the enhancement of the service quality they offer.
The study recommends measures for the Ministry of Tourism and Antiquities and the Tourist Guides Syndicate. including streamlining the renewal process for tourist guide licenses, establishing specific mechanisms to ensure equal opportunities for tourist guides.
 
ملخص الدراسة :
نظرا للدور الهام الذي يقوم به المرشد السياحي في النهوض بصناعة السياحة وتطويرها ، فضلا عن ندرة الدراسات المتعلقة بالرضا الوظيفي للمرشد السياحي ودوره في تحسين جودة الخدمات السياحية المقدمة من خلاله. و الهدف من هذه الدراسة هو بحث دور أبعاد الرضا الوظيفي للمرشدين السياحيين كمتغير مستقل في العلاقة المباشرة مع أبعاد تحسين جودة الخدمة التي يقدمها المرشدون السياحيون. من خلال معوقات العمل كمتغير وسيط ..
ولتحقيق هذا الهدف، تم اختيار عينة عشوائية من 343 مرشدا سياحيا. تم تصميم استبيان إلكتروني وتوزيعه على العينة من خلال Google. وجرى اختبار صحة متغيرات الاستبيان .استخدمت الإحصاء الوصفي، مثل المتوسط والانحراف المعياري والترددات والنسب المئوية، لوصف المتغيرات الديموغرافية للعينة ومتغيرات الدراسة الرئيسية. تم استخدام نمذجة المعادلة الهيكلية (SEM) لاختبار نموذج الدراسة والفرضيات باستخدام SPSS V26 و AMOS V25.وجاءت أهم نتائج الدراسة في وجود تأثير موجب للرضا الوظيفى للمرشد السياحى على كل من معوقات العمل، وجودة الخدمة المقدمة من قبل المرشد. كما وجدت الدراسة ايضاً، أن معوقات العمل متغير وسيط بين الرضا الوظيفى للمرشد السياحى و تحسين جودة الخدمة المقدمة منه، مما يعني أن معوقات العمل لديها قدرة على تفسير العلاقة بين الرضا الوظيفى للمرشد السياحى، وتحسين جودة الخدمة المقدمة منة.
وتمثلت أهم التوصيات الموجهة إلى وزارة السياحة والآثار ونقابة المرشدين السياحيين المتعلقة بإلغاء إجراءات تجديد الترخيص الخاص بمزاولة مهنة الإرشاد السياحى ، وضع آلية محددة لضمان تكافؤ الفرص لدى المرشدين السياحيين.

الكلمات الرئيسية