The evolution of the mosque lamp Miškāh in Islamic Arts. A new prospective in light of a rare lamp from the Fatimid period preserved in the Museum of Islamic Art (Inventory No.3901)
يتناول هذا البحث بالدراسة والتحليل تطور المشكاه في الفن الاسلامي من خلال دراسة مشكاه فاطمية نادرة محفوظة في متحف الفن الإسلامي (رقم سجل 3901) تنشر لأول مرة. تهدف الدراسة الي تحليل الشكل العام للمشكاه و طرازها الفريد ، حيث تتسم المشكاوات في العصر الفاطمي بفوهتها المخروطية المتسعه من أعلي وبدنها المنتفخ الي يلتصق به ايدي صغيره بطريقة الإضافة وقاعدتها القصيرة وهذا الطراز يشبه طراز المشكاوات في العصر المملوكي علاوة علي اهمية هذه المشكاه النادرة من الناحية الاثرية والتاريخية. اما بالنسبة للمنهج المتبع في الدراسة، فقد اتبع الباحث المنهج الوصفي من حيث وصف المشكاه وصفاً دقيقاً ، وايضا المنهج التحليلي للشكل العام للمشكاه وطرزها الفنية من خلال اتباع اسلوب المقارنة و الدراسة الفنية للشكل والطراز دراسة علمية دقيقة. وقد افضت الدراسة الي ان طرز المشكاوات في العصر الفاطمي استمرت في الظهور حتي العصر الملوكي بشقيه البحري والجركسي كما ان حجم المشكاه الصغير وطرازها الفريد افضي الي القول بأنها لم تستخد لغرض الإنارة فقط با استخدمت في اعراض اخري دينية او روحانية. كما افضت الدراسة ايضاً الي بعض التوصيات الهامة من حيث مدي الاستفادة من المشكاوات و ابراز اهميتها في المجال السياحي و الأثري. Abstract: By examining a special example of a Miškah conserved at the Museum of Islamic Art in Cairo (Inventory No. 3901) and published for the first time, this paper seeks to explain the evolution of the mosque lamp Miškah. In addition to the historical and archaeological significance of this unpublished glass lamp, this study aims to analyze its layout of creative styles. In the Fatimid period, the lamps have been made in a simple form with a flared neck starts above the body. The globular body is provided with very tiny handles and short base shown in the mamluk lamps. The study’s methodology will be addressed through descriptive, and analytical research. This will be made clear by discussion, investigation, comparison and analysis that may be found through close examination of the study's objects, elements, and structure. The study concluded that the mamluk and late mamluk glass lamps retained the Fatimid lamp style, particularly in the shape of the neck, body, and base. Additionally, the lamp's unusually small size supports the notion that it had spiritual and religious connotations, in addition to being utilized as a source of illumination. Regarding its significance in tourism and archaeology, the report outlines key recommendations.
Ahmed salah el-din, Waleed. (2023). The evolution of the mosque lamp Miškāh in Islamic Arts. A new prospective in light of a rare lamp from the Fatimid period preserved in the Museum of Islamic Art (Inventory No.3901). مجلة کلية السياحة والفنادق. جامعة المنصورة, 13(13), 125-184. doi: 10.21608/mkaf.2023.299785
MLA
Waleed Ahmed salah el-din. "The evolution of the mosque lamp Miškāh in Islamic Arts. A new prospective in light of a rare lamp from the Fatimid period preserved in the Museum of Islamic Art (Inventory No.3901)", مجلة کلية السياحة والفنادق. جامعة المنصورة, 13, 13, 2023, 125-184. doi: 10.21608/mkaf.2023.299785
HARVARD
Ahmed salah el-din, Waleed. (2023). 'The evolution of the mosque lamp Miškāh in Islamic Arts. A new prospective in light of a rare lamp from the Fatimid period preserved in the Museum of Islamic Art (Inventory No.3901)', مجلة کلية السياحة والفنادق. جامعة المنصورة, 13(13), pp. 125-184. doi: 10.21608/mkaf.2023.299785
VANCOUVER
Ahmed salah el-din, Waleed. The evolution of the mosque lamp Miškāh in Islamic Arts. A new prospective in light of a rare lamp from the Fatimid period preserved in the Museum of Islamic Art (Inventory No.3901). مجلة کلية السياحة والفنادق. جامعة المنصورة, 2023; 13(13): 125-184. doi: 10.21608/mkaf.2023.299785